søndag 15. mars 2009

Bruk av dressurhalsbånd til hund for å dressere hest?


Det har de siste ukene vært en del snakk om bruk av strømhalsbånd til hest. Første gang jeg fikk forespørsel om dette, kunne jeg nesten ikke tro at det fantes mennesker som var så bortreiste at de virkelig ville ta i bruk slike metoder...... men joda.... Jeg har nå fått høre det fra flere kilder - en stall her i mitt nærmiljø har gått til innkjøp av elektrisk halsbånd til hund for trene hestene sine til å holde seg innenfor gjerdene. Grunnen var at det ikke var strøm i gjerdene lenger på grunn av all snøen...

Så kommer altså fortvilte hesteeiere fra denne stallen og spør meg om det ikke finnes lover og regler som forbyr slikt? Jeg gransket gjeldende dyrevernlov opp og ned i mente.... og der står det ikke spesifisert for hest men for hund. Det er FORBUDT å bruke slike dressurmetoder til hund annet enn i helt spesielle tilfeller for å trene hunder til å ikke angripe bufe og vilt. Og da skal altså KUN kvalifiserte personer utføre denne treningen. Feil taiming av støtet og dyret blir livredd for helt andre ting enn det man hadde tenkt å trene det mot. Det er derfor opprettet en egen forskrift for bruk av elektrisk halsbånd til trening av hund. Som hovedregel er det altså ikke tillatt..... Man skulle vel derfor også tro at dette var tilfelle for andre dyreslag også? Så spør du deg kanskje - hvor i helvete har personen fått tak i et slikt halsbånd da? Det burde jo ikke være lov å selge slike torturmidler heller! Nei, men du får tak i det meste på internett... Det tok meg ikke mange sekundene å finne bildet over...

Jeg kjenner jeg blir sint bare av å sitte her og skrive om det... Bruk av strøm skal under INGEN omstendigheter brukes under trening av dyr, uansett art - og uansett grunn! Som hesteeier har du også ansvar for at hesten din ikke blir utsatt for slikt - du SKAL ikke la deg presse til å gjøre slike ting selv om stalleieren din truer med at hesten din må stå inne i boks hvis du ikke gjør det! Her er min klare beskjed: stalleier: ta for faen på deg støvlene og gå ut og måkk snø under gjerdet slik at det blir strøm. Hvis ikke det funker så bytter du strømtråd og oppgraderer strømapparatet ditt. Har du hørt om jordingstråd? Hva er det egentlig oppstallørene dine betaler for egentlig? Dette kan du ikke seriøst mene at skal være hver enkelts ansvar? Og når det ikke fungere så skal du liksom gå til slike ekstreme tiltak, ikke minst tvinge folk til å gjøre dette mot sine hester? Det som opprører meg nesten mest at eierne viser seg å ha så lite ryggrad at de ikke tør å nekte... Til hesteeierne: ta med deg hesten og finn deg en annen stall! Slikt skal ikke forekomme og du bør ikke støtte opp om slik adferd med å betale slike mennesker stalleie og la deg bli assosiert med et slikt sted!

Tilhengere av dette har argumentert med at å bruke strøm i et slikt halsbånd var akkurat det samme som når hesten får støt direkte fra strømgjerdet.... DET er jeg IKKE enig i! Da har hesten selv kontrollen og støtet kommer direkte der heesten er i KONTAKT med gjerdet.... ikke rundt halsen enn hvor enn dette halsbåndet er festet.... Du risikerer å gjøre hesten livredd andre hester, maten sin, eller en tilfeldig lyd som oppstod like før du trykket på knappen. Så argumenteres det videre med at det er farlig for både folk og dyr at de kommer seg ut av gjerdene og drar vidt omkring... joda - det er farlig det - men det finnes rikelig ANDRE måter å få hestene til å holde seg inni gjerdet enn å bruke tortur! Latskapen lenge leve? Jeg blir så provosert at jeg tror jeg spyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar