torsdag 9. april 2009

Vårstemning!

Bildet under er meg og Emily på stevne på Svartedal i fjor. Det kribler etter å komme seg ut igjen. Håper vi har forbedret oss bittelitt siden i fjor i det minste!

I går skrev jeg kontrakt med ny hestepasser. Det var litt av en lettelse å endelig finne en så grei person som også hesten ser ut til å trives sammen med. Mari (min nye hestepasser) prøve også i går å hoppe hinder med Emily på banen og det gikk superfint! Er så stolt atte.... Emily begynner å bli stødig nå og ser ut til å ta det hele med stoisk ro... Hun avpasser farten foran hinderet men satser fortsatt litt sånn i hytt og pine.... så det må vi øve mer på! Tror vi på øve mer på lengdehinder og baner også! Det er straks værre når man kommer ut i den store verden og liksom skal konkurrere!

Det erfarte vi smertelig på vårt første sprangstevne i regi av Vestby Hesteklubb på Svartedal i fjor. Da stoppa Emily med meg hele 3 ganger i 60 cm og jeg måtte slukøret ta med meg hesten og gå av banen igjen... Sånn kan det gå! Når man ikke har trent godt nok. Bildet er fra nettopp det stevnet, og Emily er cool som en istapp... hun bare skuer ut mot sine konkurrenter og legger skumle planer for hvordan hun skal få meg til å forstå at hun IKKE er noen konkurranse hest.... Men det skal vi nå bli to om.


Vårt første ordentlige stevne i år blir trolig på Ås med LC:3 dressur og 60 cm sprang. Håper bare banen der er brukbar. Høststevnet deres i fjor var en skandale for vår del, for banen var fullstendig frosset med masse spor og ujevnheter som gjorde at Emily var livredd for å tråkke over og dermed gikk hun ikke fram. Så vi måtte trekke oss fra sprangen den dagen. Men nå skal vi altså prøve oss igjen. Så får vi bare krysse fingrene... Men allerede neste helg skal vi til nabostallen og prøve oss på gymkhana og det blir god trening tenker jeg. Lurer på om Mari også blir med... Kan jo være stas for henne å få prøve seg. Der trenger man jo ikke grønt kort og medlemskontingent som så ofte ellers.

Bildet er fra gymkhana på Hamborg for 2 år siden... Da vant vi!

Vårstevne i Vestby Hesteklubb er også noe jeg akter å få med meg. Der er det ridehus så vi får se hvordan humør Emily er i ... med min flaks er hun superbrunstig og da er det ikke like enkelt å få audiens hos madamen... Vel vel.... det hele står og faller på om jeg får gubben til å kjøre oss... Det blir liksom ikke like lett å skulle starte første klasse hvis du først må ri ei mil for å komme deg dit du skal... Men på stevne må jeg uansett for å hjelpe til, så hvorfor ikke ta med hesten da? En hestepasser er jo heller ikke dumt da! Hi hi! Jippi!

Bildet er fra vårstevnet på Ås i april i fjor.

I dag rei jeg storerunden alene med Emily. Og hesten var blid som ei sol. Jeg hadde med brød og da hadde jeg liksom lagt lista allerede ved oppstigning.... Hele turen var hun på alerten, klar til å svare på det minste lille signal... bare sånn i tilfelle det skulle vanke en brødskalk... hehe..... Det er så utrolig morro når hesten er så positiv. Vi øvde på galoppfatninger fra skritt opp siste bakken, og fatning til høyre sliter hun fortsatt med - men vi fikk det til.... til slutt..... noen steg.... før hun juksa og bytta til venstre galopp igjen..... Så flyvende galoppbytter det kan hun, bare ikke på kommando enda.... Hrmfp.... Må prøve å finne en måte å forsterke det der neste gang det skjer.... men samtidig uten at hun tror hun alltid skal bytte når jeg ber om høyre.... Blir vanskelig.
Dette bildet er også fra vårstevnet på Ås i fjor. Lurer på hva vi driver med akkurat her? Det er enda godt at vi alltid har ting å jobbe videre med... er det ikke så?

2 kommentarer:

  1. heihei så fin blogg du laget deg:) hilsen katrine casper og flisan

    SvarSlett
  2. Tusen takk :o) Det var jo hyggelig!

    SvarSlett