fredag 10. april 2009

Boots?

Jeg har jo brukt boa boots på Emily i alle år. Eller det vil si, når hun har hatt behov for det... og de siste årene har det vært forsvinnende sjeldent. Men på onsdag måtte jeg for syns skyld vise den nye hestepasseren min hvordan disse vidunderskoa settes på - bare i tilfelle hun skulle trenge dem en dag...... når de har grusa opp veiene med storstein eller grusveien er tørr og steinhard.

Har egentlig vært veldig fornøyd med denne type boots fordi de sitter uansett - men det er jo et herk å få på, i og med at de skal tres over hoven. Emily begynner å få ganske runde og store høver så de passer faktisk aller best rett etter jeg har raspa hovene. Nå driver jeg imidlertid og lurer på om jeg skal investere i nye boots som er lettere å få på? Må jo selvfølgelig vente til jeg plutselig får råd til det da.... men å kikke koster heldigvis ingenting....

Tofs hesteutstyr her på Vestby er en genial butikk der man kan se og kjenne på bootsene før man bestemmer seg for å kjøpe. Og skulle de mot all formodning ikke passe så får man bytta dem, de har reservedeler, brodder og gaitere som hindrer gnag til alle modellene som de selger. I tillegg til Boa boots selger de Easy Boots i diverse modeller og Old Macks. For mer info besøk: http://www.tofshesteutstyr.no/

Bildet over er av en Easy boot Bare med gaiter, mens bildet til høyre er av en Old Mack boot - en av de aller første bootsene som kom på markedet. Jeg kjøpte faktisk et par Old Macks boots før jeg tok Emily med ned til Ås. De fungerte egentlig helt greit, de var enkle å få pa siden man kan "flippe" opp og fram hele fronten og bare sette hoven ned på gummisålen, før man klistrer tilbake fronten rundt hoven, som er festet med borrelås og en spenne bak. Men jeg syntes kanskje at sålen var noe grov, og booten var noe tung. Dette påvirket gangartene til Emily ganske mye. Med Boa bootsene er mykere i sålen og jeg føler i alle fall at de gir en bedre støtdemping enn det Old Macks gjorde.


Men så i går snubla jeg over en ny nettside der de forhandler to typer boots som jeg ikke har hørt om før. Her ser du en såkalt Delta Boot med påsatte brodder under. Denne typer har jeg litt tro på. Den er laget litt på samme måte som Old Macks der du kan brette fram hele greia og formelig bare sette hoven på sålen før du pakker booten rundt hoven igjen og strammer til. Eneste element jeg er skeptisk til er denne borrelåsen og hvor vidt den kommer til å fungere optimalt eller at den har blitt fylt av hår og gjørme gjennom vanlig bruk.... Men kanskje man må prøve først? Ellers er det jo veldig viktig at sålen er av riktig type gummi slik at den demper støt men samtidig ikke er for tung....

Den andre typen boots som de hadde var aldri så lite high tech spør du meg, kalt Renegade Boots. Kjempekule farger i alle fall! Lurer bare på hvor harde de er?



Disse bildene er regelrett stjålet fra følgende hjemmeside: http://www.bratro-gard.tk/. Der finner du mer informasjon om Delta og Renegade boots samt priser.

En annen type boots som har kommet er Cavallo Simple boots. Disse hadde det også vært arti å prøvd ut en dag.... De er nok uansett enklere å få på hesten enn det Boa Bootsa er...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar